2015
|
Jan Hasslid, Svensk mästare i Arboga.

|
2002
|
Kenny Cato flyger DM, Örebro med en 3:e placering. Jan Hasslid flyger Frya Cup i Norge Göran Lihv flyger T-Rollen och AVA-SM Göran Lihv vann mållandningstävlingen. Klubben är med och arrangerar Karlstad Airshow
|
2001
|
Klubben byter ordförande. Jan Hasslid lämnar över till Mats Henriksson.
Fredrik Norgrén och Kenny Cato flyger DM i sträckflygning och kvalificerar sig till SM nästkommande år.
Klubben lyckas kliva upp i division 1 i Allsvenskan.
Jan Hasslid vinner Rikssegelflygtävlingen (RST) och kvalificerar sig därmed till SM 2002.
|
2000
|

Segelflygklubben flyttar nu tillbaka sin flygverksamhet till Våldalen, Karlstad Flygplats och premiärflyger på nya stråket den 15 april. Flygplatschefen, Florence Brinkegård, klipper bandet från en inlånad Duo-Discus från Torsby Fk. (Klicka på bilden för att förstora)
|
|

Klubbens motorseglare SF25C, SE-UCU, totalhavererar i förlängningen av norra stråkänden.
 Klubben lyckas hitta en begagnad motorseglare från Tyskland, Sevelen, SF 25C som ersättare för UCU. Ersättaren får beteckningen SE-UDU. (Klicka för att förstora)
|
|
Kenny Cato deltar i på standard-SM i Uppsala.
|
1999
|
 Införskaffas ASW-19B med beteckningen SE-UID. Detta är samma flygplan som införskaffades ett antal år tidigare.
|
1998
|
Segelflygklubben flyttar sin flygverksamhet till Torsby tillfälligt. Karlstad Kommun stänger all flygverksamhet på Karlstad gamla flygplats vid Jakobsergsbron. Under tiden är det febril aktivitet på för att iordningställa klubbens anläggning på Våldalen.
Segelflygklubben åker till Ålleberg för ett 1-veckas segelflygläger. I samband med detta transporteras en av klubbens SG-38 till museét på Ålleberg för utställning. Där ska den hänga i taket
|
1997
|
Luftfartsverket avslutar sin verksamhet på Karlstads Flygplats ute vid Jakobsbergsbron. Karlstad kommun låter Segelflygklubben flyga vidare säsongen ut.
|
1992
|
 Klubben köper en begagnad motorseglare SF-25 med beteckningen SE-UCU från ett gäng i Rörbäcksnäs. Flygplanet levererades av säljaren.
|
1991
|
Klubben säljer SE-TLR och köper en Uggla från Polen SE-UGS.
|
1989
|
Det ensitsiga Segelflygplanet Std Cirrus med beteckningen SE-TIY totalhavererar efter start på Brattfors flygfält. Segelflygklubben bedrev segelflygläger på flygfältet vid detta tillfälle.
|
1988
|
Införskaffades segelflygplanet LS3-17. Flygplanet är klaffat och med möjlighet att sätta på vingspetsar från 15 meter till 17 meters spännvidd mellan vingspetsarna. Planet köptes från ett privatgäng i Karlstads segelflygklubb.
|
1986
|
Segelflygklubben införskaffar en fabriksny ensitsigt högvärdigt segelflygplan från Shempp-Hirth, Tyskland. Flygplanet heter Discus med registreringen SE-UEY. 15 meter spännvidd.

|
1985?
|
Klubben säljer sin trotjänare Super Cub SE-FAH. Flygplanet har fungerat som bogserflygplan sedan 1968.
Klubben köper segelflygplanet Zugvogel 4. Ett privatgäng i klubben säljer den till klubben. Flygplanet har registreringen SE-SYG. Byggt i stålrör, duk o trä. 15 meters spännvidd.

|
1984
|
Klubben köper in en Pawnee SE-GBF som bogserflygplan från besprutningsföretaget Larroy. En riktig slitvarg.
Klubben införskaffar segelflygplanet Ka 6Cr från Katrinehholm. Flygplanet har registreringen SE-TCR. Byggt i trä. 15 meters spännvidd och är mycket populär.
|
1979
|
Införskaffades segelflygplanet Astir CS och får beteckningen SE-TVG. Flygplanet är begagnat och importeras från Tyskland. Planet riktar sig främst till de som nyss erövrat segelflygcertifikat. Glidtal 1:36
|
1977
|
Segelflygplanet Diamant är ute på en sträckflygning och behöver landa på ett utelandningsfält. I samband med utelandningen hamnar flygplanets huvudhjul i en grop så att planet stannar omedelbart. Detta resulterar i ett totalhaveri. Flygplanet lämnar därmed flygklubben.
|
1976
|
Bergfalke 4 införskaffas med beteckningen SE-TLR. Flygplanet är en 2-sitsig skolflygplan. Glidtal 1:34.

Segelflygplanet Pirat skall in för översyn i bygglokalen. Tyvärr hamnade batterisyra i träkroppen vilket resulterade i större skador. Flygplanet skickas till segelflygverkstaden på Ålleberg där den skickas vidare till Polen där den är tillverkad. Olika händelser i samband med detta gjorde att segelflygplanet aldrig kom tillbaka till klubben. Flygplanet hämtades från Polen ett antal år senare av Sven "Fakiren" Jonsson och reparerar den till flygande skick igen. Flygplanet ägdes då av "Fakiren". Därefter har detta flygplan sålts vidare.
|
1975
|
Bertil Hasslid segrar i DM, klubbklass på Malmen i Linköping. Han flög med Pirat, SE-TFK. Tävlingen var mellan den 29/6 till den 5/7.
|
1972
|
Bogsermaskinen SE-FAH Super Cub havererade i Alstern vid Brattfors. Klubben bedrev segelflygläger vid detta tillfälle på Sunne flygfält. Flygplanet repareras och återfinns i flygande skick. Under tiden ersätts klubbens Super Cub med en annan inlånad Super Cub.
|
1970
|
Dags för nytt köp igen. Denna gång från Tyskland. Planet är en fabriksny Cirrus Std från Schempp-Hirth. Flygplanet har ett glidtal på 1:38 och räknades då som ett av de bästa i världen vid denna tidpunkt.
|
1968
|
Införskaffades flygplanet Diamanten med ett vingspann på 18 meter mellan vingspetsarna. Flygplanet köptes från ett privatgäng i klubben. Flygplanet är en klaffad högvärdigt segelflygplan med ett glidtal 1:45. Flygplanet konstruerades 1967 och är i glasfiber.


Klubben säljer Super Cub med SE-CKD som registrering. Den säljs till Mellan AB Nygeverken för 32 250 kr. Samtidigt införskaffar klubben en fabriksny Super Cub med beteckningen SE-FAH från samma företag. Priset är 75 000 kr. Klubben lägger därmed mellanskillnaden på 42 750 kr enligt köpeavtalet. Affären gjordes den 1/3 1968. Som extrautrustning fick man en Beg. King KY-95, mikrofon, hörtelefon, variometer, girindikator, 8 " Scott sporrhjul, bogserkoppling, cylindertemp, backspegel, landningsljus och radioavstörning. Det var inte illa.

|
1967
|
Klubben införskaffar segelflygplanet Pirat med beteckningen SE-TFK. Byggt i trä. Vingen bestod av 3 delar och var tung.
|
1963
|
Klubben förnyar sitt bogserflygplan med en Super Cub med beteckningen SE-CKD med 150 Hp (militär Cub).
|
196?
|
Klubben införskaffar 2st Bergfalke 3 med beteckningen SE-TEP och SE-TEI
|
1962
|
Sven "Fakiren " Jonsson lånade SFK i Karlstad´s Zugvogel, SE-SYC till VM. Sven deltog i öppna klassen och slutade på 5:e plats.
Värmlands Flygklubb upplöses och sektionerna Sunne Fk, Karlstad Motorflygklubb och Karlstad Segelflygklubb övergår till egna föreningsverksamheter. Det är förmodligen här som klubbens namn "Segelflygklubben i Karlstad" skapas.
|
1958
|
Bergfalke SE-SXM och SE-SUY köptes. Dessa fungerar som skolflygplan i klubben.
Dessutom skaffade klubben en Zugvogel med beteckningen SE-SYC. Planet har 15 meters spännvidd och klassas som en de bästa sträckflygningsflygplan vid den här tiden. Klubben lånade ut kärran till PA Persson. Han deltog på VM och slutade som 2:a.
Flygklubben arrangerade en flygdag detta år. Nettovinsten blev 22 841 kr (värde 2002 ca 275000 kr). Omsättningen var 86 000:-.
|
1952
|

En bild tagen klubblokalen på Jakobsberg
|
1947
|
Nu byggs en ordentlig klubblokal vid Jakobsbergsbron. Det är denna som står kvar än idag (2002), dock som enbart verkstadslokal för vinteröversyner för flygplanen.
|
1944
|
Styrelsens sammansättning 1944. Granau Baby SE-SDD övergår till Karlstad - sektionen.
|
1943
|
Värmlands Flygklubb ändrar namn till Karlstad segelflygklubb igen.
Köptes Granau Baby SE-SDD till Värmlands Flygklubb
|
1943
|
Karlstads segelflygklubb går upp i Värmlands Flygklubb.
Luftfartsverket påbörjar sin verksamhet på Jakobsbergsfältet.
Klubben köper en Granau Baby som fick beteckningen SE-SDD.
Segelflygklubben börjar flyga på Jakobsbergsfältet.
|
1942
|
Klubben börjar flyga på sjön Alsterns is.
|
1941
|
Värmlands Flygklubb bildades med säte i Sunne.
|
1939
|
Karlstad modell och segelflygklubb ändrar namn till Karlstads segelflygklubb.
|
1936
|
KARLSTADS MODELL- och SEGELFLYGKLUBB bildades. Läs här "urdokumentet"
|